2014739515
16:24
KELAS PERTAMA.
Bismillah. Pada pertemuan pertama saya
di kelas ustazah, kami didedahkan dengan keadaan manusia sebelum berada di atas
muka bumi dan ustazah menerangkan juga bahawa sebelum wujudnya manusia ini sudah
ada suatu makhluk yang mana dikenali sebagai ruh berada di alam ruh yang mana
di sana sebenarnya kita sudah saling kenal mengenali dengan ruh-ruh yang lain.
Setelah munculnya manusia di atas muka bumi ini dan hidup secara berpuak-puak serta
pelbagai etnik, kita tertanya-tanya mengapa wujudnya manusia di atas muka bumi ini?
Dan jawapan kepada soalan tersebut ialah bagi mendapatkan kebahagiaan yang
abadi dan caranya adalah dengan mendekati Allah S.W.T yakni tidak lain tidak bukan
sang pencipta kita kerana sesungguhnya manusia tidak dapat dipisahkan dengan tuhan
yang satu.
KELAS KEDUA.
Bismillah. Pada kelas kedua bersama
ustazah kali ini. Saya diajar berkenaan dengan maksud ayat Al-Araf (172-173),
di mana ayat ini menerangkan tentang kepentingan dalam menjauhi sikap prejudis terhadap
kaum lain, kita juga dilarang dalam menstereotaipkan sesuatu kaum itu. Tidak lupa
juga kepada sikap mendiskriminasikan sesuatu kaum yang mana sikap-sikap itu semua
boleh membawa kita kepada pergaduhan dan akibat yang tidak baik dalam erti kata
lain, sikap-sikap yang negatif ini haruslah dijauhi untuk berada di kelompok manusia
yang hidup secara aman dan damai.
KELAS KE TIGA
Bismillah. Di dalam kelas kali ini kami di terangkan lagi dengan maksud
ayat dari surah al-Hujurah (6-13). Ayat ini mengajar manusia supaya tidak saling
mengejek, mencela, jauhi fitnah dan segala perbuatan negatif yang dapat merosakkan
hubungan antara satu manusia dengan manusia yang lain. Pengajarannya ialah setiap
manusia perlulah sentiasa berfikiran positif dan berfikiran terbuka terhadap semua
perkara kerana setiap satu perkara itu harus ada sebabnya dan Allah tidak menjadikan
sesuatu benda itu tanpa penyelesaian.
KELAS KE EMPAT
Bismillah. Di dalam kelas pada kali
ini, kami masih lagi belajar mengenai bab satu. Ustazah mengajar kami tentang budaya.
Budaya adalah sesuatu yang wujud dari dahulu hingga sekarang tidak mengalami
perubahan. Budaya ini adalah gabungan dua perkataan iaitu budhi(kecergasan
akal) + daya(kekuatan kuasa tenaga), hasil dari ini ialah pembentukan suatu
kelompok yang mengamalkan cara hidup yang sama.
KELAS KE LIMA
Bismillah. Kami masih lagi berada
di bab satu dan kali ini kami menghabis kan seluruh bab satu. Di sini kami
pelajari apa itu segregasi, akomodasi, akulturasi, asimilasi dan amalgamasi.
Segregsi = hubungan yang bersifat
pemisahan antara etnik-etnik dalam sebuah Negara.
Akomodasi = etnik menyedari norma
dan nilai mereka antara satu sama lain.
Akulturasi = penerimaan unsure
budaya kaum lain di kalangan individu atau kelompok masyarakat.
Asimilasi = pencantuman dan
penyatuan antara etnik yang berlainan budaya sehingga membentuk satu kelompok dengan kebudayaan dan identity
yang sama.
Amalgamasi = budaya dan ras
bercampur sehingga membentuk budaya dan ras yang baru sebagai contoh,
perkahwinan antara dua etnik yang
berbeza.
KELAS KE ENAM
Bismillah. Kelas ganti pada kali ini
membincang tentang bab dua dan tiga iaitu pluraliti dan pluralisma di mana
pentingnya untuk tahu mengenai bila munculnya sifat pluraliti ini. Apa yang
saya pelajari ialah plurality ini telah muncul ditanah melayu seawal zaman
kesultanan melayu Melaka lagi kerana waktu itu Melaka menjadi tumpuan
pedagang-pedagang disebabkan laluannya yang strategik. Bab tiga pula menyentuh
permukaan perlembagaan seperti definisi, jenis perlembagaan dan cirri-ciri
perlembagaan. Pada fahaman saya, perlembagaan adalah suatu perkara yang
menyentuh isu-isu penting seperti seperti bahasa, agama, bumiputera dan
kewarganegaraan.
KELAS KETUJUH
Bismillah. Pelajaran hari ini adalah
sambungan daripada kelas sebelumnya dimana perbincangannya adalah mengenai bab ke
ketiga iaitu perlembagaan tetapi kali ini kami sudah sampai di peringkat
mempelajari tentang Malayan Union. Asal penubuhan Malayan Union ini adalah
pihak British yang menyimpan rasa dendam ingin membalas terhadap Tanah Melayu
yang pernah memberi bekerjasama dalam pentadbiran jepun semasa jajahannya.
Malayan Union di tentang hebat oleh orang Melayu kerana British membawa masuk
warga luar dan ingin memberikan hak kerakyatan (prinsip jus soli) terhadap
pendatang tersebut. Ini menimbulkan rasa tidak puas hati orang Melayu terhadap
British ditambah lagi dengan agenda mereka yang menyekat kuasa raja-raja
Melayu.
KELAS KELAPAN.
Bismillah. Kelas pada minggu ini adalah
mengenai bab tiga subtopic perlembagaan iaitu piagam madinah dan kepentingan piagam
tersebut. Piagam madinah adalah dokumen perlembagaan yang pertama di dunia dan ia
masih boleh diguna pakai sehingga kehari ini. Selain dari piagam madinah, kami
juga belajar mengenai perkara 152 dan perkara 153 yang mana perkara 152
menyentuh tentang bahasa melayu dan perkara 153 bercakap tentang hak-hak keistimewaan
orang melayu dan bumiputera. Hak-hak ini adalah dalam bentuk (lesenperniagaan,
kuota kemasukan keinstitusi pengajian tinggi, kuota di bahagian kerajaan dan
lain-lain)
KELAS KE SEMBILAN
Bismillah. Kumpulan kami
membentangkan bab ekonomi pada kelas kali ini dan apa yang di bicarakan adalah mengenai
sejarah ekonomi dulu, bagaimana berkembangnya ekonomi di Malaysia dan yang
kemudian mengaitkan ekonomi Malaysia dengan agama islam serta bagaimana perlaksanaannya
di Malaysia ini.
KELAS KE SEPULUH
Bismillah. Kelas ganti pada kali
ini di saji kan dengan dua tajuk iaitu politik dan bab yang terakhir iaitu
Islam dan hubungan etnik. Dalam bab politik, apa yang penting ialah
Untuk mengetahui tentang modenisasi
politik, Negara bangsa dan Negara demokrasi. Tajuk ini mengajar kami bagaimana sesuatu
aktiviti politik itu harus dijalankan selari dengan syariat Islam. Hubungan etnik
pula di jelaskan mengenai kesejahteraan etnik dalam sesebuah Negara dapat membentuk
satu hubungan yang sangat kuat dan menghasilkan keharmonian yang berpanjangan.
KELAS KE SEBELAS
Bismillah. Alhamdulillah kelas pada
minggu ini kami semua membentangkan kepada ustazah tentang temubual yang kami
lakukan terhadap etnik-etnik yang telah ustazah berikan. Kumpulan kami perlu menemubual
etnik Sarawak. Dari pelbagai etnik Sarawak yang ada kami mendapat pengetahuan mengenai
kaum iban. Kaum ini antara kaum yang terkenal dari kaum-kaum yang ada di
Sarawak. Ia mempunyai banyak ciri-ciri yang menarik. Apa yang nak saya kongsikan
ialah mengenai cara pemakaian kaum iban ini sewaktu perayaan mereka. Perayaan gawai
yang diraikan oleh kaum iban diserikan lagi dengan pakaian tradisional mereka. Pakaian
tradisional mereka tidak berubah sejak dari dulu lagi. Mereka mengekalkan pakaian
tradisional mereka sehinggakan ia menjadi satu pakaian yang sangat unik.
0 comments